Mission Statement

De Planteneter inspireert tot, informeert over en begeleidt bij de plantaardige lifestyle. De Planteneter wil mensen hun eigen verantwoordelijkheid voor voeding en gezondheid weer terug geven. Want een gezond lichaam is het resultaat van een gezonde lifestyle.

Bedrijfsgegevens

De Planteneter

  • info@deplanteneter.nl
  • VOF De Planteneter
  • KvK nummer 59694246
  • BTW nummer NL 8536.07.539.B01
Meer

De bomen en het bos (5 manieren om je juiste lifestyle te kiezen)

door Boele Ytsma op 17 januari 2013 om 05:00 over , , , , , , , , , , , , en
17 jan

Afgelopen week besteedde de Volkskrant aandacht aan de overvloed aan diëten. Journaliste Wilma Rek las de boeken van Amber Albarda, Kris Verburgh en Richard de Leth en raakte verstrikt in alle tegenstrijdige adviezen. Geen rood vlees, wél wit vlees, geen melk, wél kaas en yoghurt, geen granen maar wél havermout, veel bonen of toch helemaal geen bonen. Ten einde raad zocht zij haar heil bij dr. Ivan Wolffers… die op zijn beurt weer andere adviezen had.

De Planteneter in het rijtje

Het lijstje had gemakkelijk langer kunnen zijn: het dr. Frank Dieet, het Sonja Bakker Dieet, Het Grip op koolhydraten dieet, het Oerdieet of Paleodieet, het Hormoondieet, het bloedgroependieet, het Cambrigdedieet en de nieuwe aanpak van de Weight Watchers. En dan heb je,alsof dat allemaal nog niet genoeg is, ook nog De Planteneter met een pleidooi voor de plantaardige lifestyle. Wat te doen met al deze adviezen?

De Planteneter zal voor veel mensen gewoon in dit rijtje van diëten staan. En iedereen heeft zijn of haar eigen goede redenen. Sterker nog: elk dieet lijkt naar wetenschappelijke gegevens te kunnen verwijzen. Hoe kom je dan tot een goede afweging?

Diëten

Veel diëten zijn gebaseerd op de laatste modieuze wetenschappelijke uitkomsten. Lange tijd waren bijvoorbeeld vetten de boosdoeners, tegenwoordig moeten de koolhydraten het ontgelden. Het is daarbij belangrijk een waarschuwing van Michael Pollan (‘Pleidooi voor echt eten’) serieus te nemen: de voedingswetenschap is een hele jonge wetenschap die nog in haar kinderschoenen staat, zegt hij. Voeding en gezondheid is ongelofelijk complex en iedereen die met stelligheid uitspraken doet over voeding vergeet kennelijk deze complexiteit.

Veel diëten richten zich bovendien op korte termijneffecten. Dat is ook hoe het woord ‘dieet’ meestal begrepen wordt: een tijdelijke verandering van eetpatroon om bepaalde resultaten te behalen (meestal gewichtsverlies). Mensen zullen zich vaak schuldig voelen als die resultaten ná het dieet weer verdwijnen (je komt weer aan), maar in werkelijkheid is dat de ‘schuld’ van het dieet. Het enige wat duurzame resultaten geeft, is een duurzame verandering van lifestyle.

Wat at de oermens?

Het is heel hip om te verwijzen naar de oertijd, de tijd van de jager-verzamelaar. Wij zouden genetisch nog steeds zo in elkaar zitten en dus moeten eten en leven als deze oermens: het paleodieet. En dus: groente, fruit, noten en zaden, maar ook vlees, vis en eieren. En geen melk, granen of peulvruchten, want die werden pas later gegeten, toen we landbouw gingen bedrijven.

Wat daarbij vergeten wordt is dat wij die oertijd niet kennen. Wetenschappers reconstrueren het beeld van het leven van deze holbewoner op basis van vrij spaarzame opgravingen. Opvallend is dat bij elke nieuwe opgraving dat beeld weer verandert. Wie dus zijn dieet baseert op het leven van de oermens, baseert dat in feite op een tijdelijke wetenschappelijke consensus over het leven van de oermens. Daar is niet zoveel ‘oer’ aan.

Maak je eigen keuze.

Moet ik je nu vertellen dat de plantaardige lifestyle, anders dan alle genoemde diëten, wél werkt en wel echt past bij de mens? Zeker, daar ben ik persoonlijk van overtuigd, maar waarom zou je mij wel en al die anderen niet geloven? Nee, ik doe dat niet. Ik wil jou uitdagen je eigen keuze te maken. Maar dan wel met alle mogelijkheden die je hebt:

1. Ga op zoek naar informatie

Iedereen heeft toegang tot bibliotheken en internet. Onderzoek en voed jezelf met informatie. Neem niks zomaar van wie dan ook aan, ook niet van mij! Check het, maak er werk van. Ga niet zomaar mee met elk modieus dieet. Jouw gezondheid is belangrijk genoeg om er tijd aan te besteden. Wie niet bereid is tijd te besteden aan zijn gezondheid, zal vroeg of laat tijd moeten besteden aan ziekte.

2. Gebruik je lichaam

Je lichaam liegt niet. Probeer een dieet of een lifestyle en merk wat het met je doet. Ik probeerde ooit het Dr. Frank dieet. Ik viel af… en voelde me beroerd. Dat was heel anders toen ik planteneter werd. En iedereen die ik ken, voelt zich na enkele weken veel beter op een plantaardige lifestyle. Meer energie, slanker en fitter. Ziekten en kwalen verminderen of verdwijnen. De huid wordt schoner, het hoofd helderder. Maar neem dat niet van mij aan, test het aan je eigen lichaam! Langer dan 28 dagen hoef je het niet te proberen…

3. Gebruik je verstand

Praat niet zomaar anderen na – zelfs geen wetenschappers. Denk zelf na. Ons lichaam zou bijvoorbeeld lijken op dat van een omnivoor. Maar kijk eens naar je tanden, je handen (geen klauwen) en de rest van je lijf. Vind jij dat we erg geschikt zijn voor het verscheuren van een dier en het eten van rauwe dode dieren? En kijk naar wat verschillende diëten met mensen doet? Dr. Atkins en dr. Weston A. Price adviseerden beiden een dieet hoog in eiwitten en vetten en laag in koolhydraten. Ze stierven allebei aan een hartkwaal. Zegt dat je iets?

4. Gebruik je gevoel

Wat zegt je gevoel? En dan heb ik het niet over de stem van je voedselverslavingen. Nee, probeer eens te voelen wat je werkelijk voelt. Wat heeft aantrekkingskracht op je? Wat roept weerzin op? Ga jij met plezier naar een slachthuis om te zien hoe een koe jouw biefstukje wordt? Waar zet jij liever je tanden in: een rijpe mango, banaan of een trosje druiven óf in een dartel lammetje in de wei? Wij krijgen geen trek van het zien van levende dieren. Sterker nog: iedereen wendt zijn hoofd af als het mes in dat lam gaat. Misschien ook iets om over na te denken.

5. Gebruik je geweten

Wat zijn jouw persoonlijke waarden? Mag jouw voeding dierenleed tot gevolg hebben? Vind jij de gevolgen die de wereldwijde veeteelt op het klimaat heeft aanvaardbaar? Heb jij recht op een grotere voedselafdruk dan mensen in andere continenten? Eten als de oermens kan misschien op een aarde met 100 miljoen mensen, maar is immoreel op een planeet met 7 miljard bewoners. Luister naar de stem van je geweten en ga leven in overeenstemming met je idealen!

Ja, de keuze voor een lifestyle omvat meer dan de verhoudingen van koolhydraten en eiwitten. Onze voeding raakt veel aspecten van het bestaan. Kies met heel je bestaan!

NIEUWSBRIEF

Meld je nu aan!
 
Voornaam*
E-mail*
 
 
Je ontvangt meteen de laatste nieuwsbrief!
 
dit veld niet invullen s.v.p.

Gratis VIDEOcursus

VIDEOcursus: De 14 geheimen van persoonlijke bloei!
 
Voornaam*
E-mailadres*
 
dit veld niet invullen s.v.p.

Eén week BLOEI!

Waar mag ik de eerste week van BLOEI! naar toe sturen?
 
Voornaam
E-mailadres*
dit veld niet invullen s.v.p.

Boele en Anat starten een beweging!

Hallo aarde is een initiatief van Boele Ytsma en Anat Gringhuis. Zij willen daarmee een beweging starten van mensen die zich verbinden met elkaar, met de aarde, met de natuur. Mensen die verantwoordelijkheid willen nemen voor de aarde uit liefde voor het leven zelf. Licht en vrolijk, gul en gulzig, eenvoudig en overvloedig.

Hallo aarde is een dagelijkse vlog waarin zij je deelgenoot maken van hun boeiende en bloeiende leven. Van het aanleggen van prachtige tuinen en het bouwen van een energieneutraal huis tot reizen naar inspirerende plekken en rijden in een electrische auto. Ze laten je meekijken in hun dagelijkse leven. Ze delen hun recepten voor een gezonde lifestyle (zowel in de keuken als elders in het leven).

LEES HIER MEER!

Bestel hier mijn boek

Hét Nederlandse boek over de plantaardige lifestyle! Als je gezondheid je lief is, wil je dit boek niet missen. 

-- TIJDELIJK UITVERKOCHT! --