Mission Statement

De Planteneter inspireert tot, informeert over en begeleidt bij de plantaardige lifestyle. De Planteneter wil mensen hun eigen verantwoordelijkheid voor voeding en gezondheid weer terug geven. Want een gezond lichaam is het resultaat van een gezonde lifestyle.

Bedrijfsgegevens

De Planteneter

  • info@deplanteneter.nl
  • VOF De Planteneter
  • KvK nummer 59694246
  • BTW nummer NL 8536.07.539.B01
Meer

Vier redenen waarom afvallen met plantaardige voeding wél werkt

door Boele Ytsma op 3 januari 2013 om 07:00 over , , , , , en
3 jan

Miljoenen Nederlanders nemen deze dagen de schade op van een maand snoepen en schransen. De extra kilo’s moeten er weer af, zo besluit menigeen. Diëtisten, afvalgoeroes en sportscholen springen gretig in op die goede voornemens en bieden hun diensten aan. Toch zullen velen na slechts enkele weken de moed opgeven en zich enigszins gefrustreerd verzoenen met de toegenomen body mass. Zo wordt Nederland jaar na jaar dikker.

80% faalt!

Diëten werken nauwelijks. Uit onderzoek blijkt dat minder dan 20% van de mensen die diëten daadwerkelijk blijvend gewicht verliest. Dat is ontmoedigend weinig. Geen wonder dat steeds vaker mensen verzuchten dat al die goede voornemens toch geen zin hebben.

Maar het kan anders. Wie werkelijk blijvend een gezonder en slanker lijf wil, die zal zijn lifestyle moeten veranderen. Een dieet is tijdelijk en zodra dat voorbij is en mensen hun oude eetpatroon hervatten, komen de verloren kilo’s er weer bij. Maar een lifestyle is blijvend. Wie een gezonde lifestyle weet te ontwikkelen, kan zonder enige moeite 12 maanden per jaar gezond, vitaal en slank zijn. Hoe fijn is dat?

Plantaardig werkt wél

Vrijwel iedereen die plantaardig gaat eten, verliest gewicht. ‘Vrijwel’ zeg ik, omdat er soms planteneters zijn die zeer langzaam gewicht verliezen. Wie bijvoorbeeld in het verleden of als kind zware medicatie heeft gehad, kan een ingrijpende verstoring van hormonen hebben. Dan kan een ingrijpender detox  in de vorm van een sapvasten-kuur nodig zijn om substantieel gewicht te verliezen.

Dr. Neal Barnard beschrijft een onderzoek dat hij deed bij een bedrijf. Een deel van de werknemers veranderde hun eetpatroon naar plantaardig, een ander deel veranderde niets. De groep ‘planteneters’ hoefde alleen maar de dierlijke producten te laten staan (dus geen vlees, vis, zuivel, eieren, etc), maar verder mochten ze eten wat ze wilden. Ze gingen dus niet noodzakelijk gezonder eten door bijvoorbeeld meer groente te eten. Ook hoefden ze niet te gaan sporten. Toch viel de testgroep substantieel af.

Wie niet alleen het dierlijke voedsel laat staan, maar daarnaast ook overvloedig groente, fruit, granen en peulvruchten gaat eten, zal in de meeste gevallen snel en blijvend overgewicht verliezen en energie voelen toenemen. Laat mij je uitleggen waarom dat gebeurt.

1. Minder calorieën

Plantaardige voeding bevat minder calorieën per gewicht. Dat heeft allerlei oorzaken. Zo wordt de meeste energie in plantaardige voeding geleverd door koolhydraten, terwijl een groot deel van de energie uit dierlijke voeding komt van vetten. Koolhydraten leveren maar 4 kCal per gram, terwijl 1 gram vet 9 kCal levert – meer dan het dubbele dus!

Bovendien bevat plantaardig voedsel veel vezels. Vezels zijn onmisbaar voor onze stofwisseling, maar ze bevatten vrijwel geen calorieën. Dierlijk voedsel bevat overigens helemaal geen vezels. Door deze vezels bevat plantaardig voedsel opnieuw minder calorieën per gram.

En ten slotte is vers plantaardig voedsel ook bijzonder waterrijk. Denk maar aan groente en fruit; het is voornamelijk water. Dit mineraalrijke water is opnieuw essentieel voor een goede gezondheid, maar bevat geen calorieën.

Al met al moet dus een planteneter veel meer gewicht en volume eten om dezelfde hoeveelheid calorieën binnen te krijgen. Ik moet zelfs regelmatig beginnende planteneters waarschuwen om genoeg te blijven eten. Het grote voordeel hiervan is, dat je niet minder hoeft gaan eten om af te vallen. Meestal kunnen mensen zelfs meer gaan eten dan ze gewend zijn!

2. Gifstoffen afvoeren

Groente en fruit helpen met hun overvloed aan mineralen met het binden en afvoeren van afvalstoffen en gifstoffen in ons lichaam. Daarmee krijgt het lichaam, meer dan voorheen, de kans om afvalstoffen kwijt te raken. Dat heeft grote gevolgen voor onze gezondheid én voor ons gewicht.

Onze vetcellen zijn namelijk ‘kluisjes’ waarin de gifstoffen die het lichaam voorheen niet kwijt kon raken, zijn opgeslagen. Zo konden deze gifstoffen het lichaam geen kwaad doen. Maar nu het lichaam in staat is de gifstoffen te binden en af te voeren is de functie van de ‘vetkluisjes’ verdwenen en kan ook het vet worden verbrand en afgebroken. Hoe meer gifstoffen je kwijtraakt, hoe slanker je zult worden.

3. Versnelde stofwisseling

Plantaardig en koolhydraatrijk voedsel zoals groente, fruit, granen en peulvruchten zullen je stofwisseling versnellen. Niet alleen werken je darmen sneller en effectiever (o.a. door de vezels), maar ook zal je energieniveau stijgen. Al onze lichaamscellen hebben suikers (koolhydraten) nodig als brandstof. Wie deze schone, natuurlijke koolhydraten consumeert in de vorm van ongeraffineerd, water- en vezelrijk plantaardig voedsel, zal zich snel vitaal en energiek voelen. En wie energiek is, beweegt meer en verbrandt meer.

De schoonheid van deze manier van eten is dat aankomen vrijwel onmogelijk is. Wie ‘te veel’ eet zal zich eerder energieker voelen dan dat hij aankomt. Het ‘te veel’ wordt vooral omgezet in lichaamswarmte en beweging. De eenvoudige rekensom ‘als je meer eet dan je verbrandt, kom je aan’ blijkt dus té eenvoudig.

4. De werking van vet

De primaire brandstof van ons lichaam is, zoals gezegd, suiker (koolhydraten). Hoewel we ook vetten en zelfs eiwitten kunnen verbranden, zijn koolhydraten de meest efficiënte brandstof. Daarom zal ons lichaam de vetten die we eten in eerste instantie opslaan, voor het geval de koolhydraten opraken. Wie dus koolhydraten én vetten eet (en dat doen we allemaal!) zal voornamelijk koolhydraten verbranden en vetten opslaan.

Het opslaan van de vetten uit onze voeding kost ons lichaam vrijwel geen moeite. De vetcellen staan klaar om de vetten op te nemen. Het omzetten van koolhydraten in vetten (novo lipogenese) daarentegen is veel moeizamer en inefficiënter. Daarom zullen we vooral aankomen van de vetten uit onze voeding en niet van de koolhydraten (in tegenstelling tot wat velen tegenwoordig beweren!). Dr. John McDougall verwoordt het zo: ‘The fat you eat is the fat you wear”.

Daarom raad ik planteneters aan koolhydraatrijk en vetarm te eten: groente, fruit, granen, peulvruchten, paddenstoelen, kiemen, etc. Zeker, vetten zijn bijzonder essentieel voor onze gezondheid, maar grote hoeveelheden hebben we niet nodig. Daarom zal een planteneter die matig is met noten, avocado’s en olie nóg sneller afvallen.

Wat heb je te verliezen?

Ruim twee en een half jaar geleden nam ik het besluit: het moet afgelopen zijn. Ik wilde niet langer tobben met mijn gewicht en mijn gezondheid. Eerlijk gezegd begon ik met planteneten als een dieet. Maar het werd mijn lifestyle. Nu, 28 kilo lichter en 4 marathons en 1 ultramarathon later wil ik niet anders meer. Overvloedig en ontzettend smakelijk eten, geen calorieën tellen en intussen gezond, vitaal en slank zijn – wie wil dat niet?

Wat heb je te verliezen? Probeer het eens en ontdek wat een plantaardige lifestyle met jouw lichaam doet. Misschien wordt 2013 zo wel een keerpunt in jouw leven.

Met een gezonde groet,

Boele Ytsma

P.S. 1: Als je wilt kennismaken met de plantaardige lifestyle kun je GRATIS en vrijblijvend de 7-daagse basiscursus planteneten aanvragen.

P.S. 2: Als je begeleiding wilt bij de overgang naar een plantaardige lifestyle, overweeg dan eens het 28-dagen programma of De plantaardige honderd

NIEUWSBRIEF

Meld je nu aan!
 
Voornaam*
E-mail*
 
 
Je ontvangt meteen de laatste nieuwsbrief!
 
dit veld niet invullen s.v.p.

Gratis VIDEOcursus

VIDEOcursus: De 14 geheimen van persoonlijke bloei!
 
Voornaam*
E-mailadres*
 
dit veld niet invullen s.v.p.

Eén week BLOEI!

Waar mag ik de eerste week van BLOEI! naar toe sturen?
 
Voornaam
E-mailadres*
dit veld niet invullen s.v.p.

Boele en Anat starten een beweging!

Hallo aarde is een initiatief van Boele Ytsma en Anat Gringhuis. Zij willen daarmee een beweging starten van mensen die zich verbinden met elkaar, met de aarde, met de natuur. Mensen die verantwoordelijkheid willen nemen voor de aarde uit liefde voor het leven zelf. Licht en vrolijk, gul en gulzig, eenvoudig en overvloedig.

Hallo aarde is een dagelijkse vlog waarin zij je deelgenoot maken van hun boeiende en bloeiende leven. Van het aanleggen van prachtige tuinen en het bouwen van een energieneutraal huis tot reizen naar inspirerende plekken en rijden in een electrische auto. Ze laten je meekijken in hun dagelijkse leven. Ze delen hun recepten voor een gezonde lifestyle (zowel in de keuken als elders in het leven).

LEES HIER MEER!

Bestel hier mijn boek

Hét Nederlandse boek over de plantaardige lifestyle! Als je gezondheid je lief is, wil je dit boek niet missen. 

-- TIJDELIJK UITVERKOCHT! --